هماتوم
هماتوم
15 / 1 / 1392 ساعت 12:50 | بازدید : 3664 | نویسنده : <-ف.منصوریان-> | ( نظرات )

هماتوم بعد از زایمان ممکن است بلافاصله و یا پس از طی دوره زمانی همراه با خونریزی شدید تشخیص داده شود.هماتوم های دوران نفاس به انواع فرجی، مهبلی، فرجی-مهبلی یا خلف صفاقی تقسیم میشوند.

اپی زیاتومی شایع ترین علت زمینه ساز این هماتوم ها میباشد. هماتوم های ناحیه ولوبخصوص اگر سریعاً ایجاد شده باشند دردناک بوده و بیمار از درد شدید در این ناحیه شکایت میکند. مگر آنکه زایمان تحت بی حسی اپیدورال انجام گرفته باشد . در اینصورت قادر به درک درد نخواهد بود و توده ای سفت و حساس با اندازه متفاوت در زیر پوست این ناحیه قابل تشخیص است.

هماتوم ممکن است خودبخود جذب شود و یا بافت روی آن نکروزه شده و خونریزی شدیدی بروز کند. در هماتوم زیرصفاقی نشت خونریزی گاهی شدید و کشنده است و ممکن است در ابتدا تشخیص داده نشود و یا اتفاقی در معاینه شکمی به دست برخورد کند و یا علایم آنمی و عفونت و یا شوک بروز نماید.زمانی که هماتوم در نزدیکی واژن تشکیل شود ممکن است موقتاً تشخیص داده شود ولی بتدریج به علت بروز علایم فشاری و عدم دفع ادرار علایم ظاهر میشود و در معاینه واژینال توده گرد و مواج که به داخل واژن برآمدگی پیدا کرده مشخص میشود.

درمان

هماتوم های کوچک را میتوان تحت نظر گرفت و اقدام خاصی لازم نمیباشد ولی چنانچه درد شدید داشته و یا هماتوم پیشرفت نماید و بزرگتر شود درمان مناسب برش سریع و تخلیه خون به همراه بستن نقاط خونریزی دهنده میباشد و سپس محل برش روزی 3-2 بار با محلول ضدعفونی مناسب شستشو داده میشود. در صورت لزوم مقدار خونریزی با شمارش پدهای مصرفی و یا علایم حیاتی بیمار تخمین زده میشود و جایگزینی مناسب مایعات وریدی انجام میشود.

 




موضوعات مرتبط: بارداری و زایمان , ,

|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست





می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:


برنامه های اندروید سایت
منابع اطلاعاتی
نویسندگان
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 83
:: کل نظرات : 5

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 2

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 146
:: باردید دیروز : 0
:: بازدید هفته : 146
:: بازدید ماه : 690
:: بازدید سال : 3403
:: بازدید کلی : 310831
LIKE US